post_pc_era

Rewolucja technologiczna i galopujący wręcz postęp w zakresie technologii pozyskiwania i przetwarzania informacji chyba już nikogo dzisiaj nie dziwi. Internet gości w niemal każdym domu, a w naszej kieszeni bądź torebce swoimi możliwościami służy nam telefon komórkowy. Ci z nas, którzy mają jeszcze „taki na guziki” mogą spokojnie zakładać kluby pasjonatów i wzajemnej adoracji dawnej technologii, ponieważ bez względu na zalety, czasy ich powszechnej świetności zostały pogrzebane wraz z pojawieniem się pierwszego iPhone’a. Mój tata (dzisiaj 65+) miał spore problemy z logicznym powiązaniem ruchu myszką i odpowiedzi nań na ekranie komputera, zważywszy na fakt, że kabel łączył myszkę z obudową komputera, a nie ekranem bezpośrednio (jeśli wiesz co mam na myśli ;-). Natomiast moje dziecko w wieku trzech lat (lat temu parę wstecz) przy pierwszym kontakcie ze smartfonem, pobrało sobie z powodzeniem aplikację z firmowego sklepu dla użytkowników tego urządzenia. Świat zwariował? Dla pokolenia 55+ pewnie trochę tak. Dla mojego pokolenia (tzw pokolenie X: 34-55 lata) ma w sobie pewnego rodzaju dualizm, w którym tęsknimy za tym co było, ale nigdy nie oddalibyśmy już tych możliwości które są, a z których nauczyliśmy się korzystać. Dla najmłodszego pokolenia Y – bynajmniej! Nowe pokolenie, które już w wieku nastoletnim szuka możliwości zaistnienia, pokazania się innym i zrobienia na tym interesu, świat bieżących możliwości traktuje jak świątynie – przestrzeń do której się wstępuje i którą się wyznaje, codziennie praktykując użyteczności, które wiernym użytkownikom ów serwuje.

To nowe rozdanie na planszy „życie”. Nowe we wszystkich jego aspektach, począwszy od postrzegania samego siebie, przez nasze stosunki z otoczeniem na wszelkich aktywnościach, które podejmujemy w jakimś istotnym dla nas celu. Sprawy nabierają nowego kształtu również w obszarze sprzedaży, którą to zajmujemy się w tym miejscu. Ponieważ ta interesuje mnie szczególnie, nieustannie śledzę przeróżne publikacje i badania poświęcone sprawom, które mogą mieć „sprzedażowe” znaczenie. I tak oto dzisiaj przeczytałem artykuł opublikowany na Business Insider Polska pt.: „Z internetu korzystamy częściej na telefonach niż na komputerze. Era Post PC już tu jest.” (źródło: http://businessinsider.com.pl/technologie/firmy/era-post-pc-juz-tu-jest-internet-mobilny/h69bpz1).

Z jego treści, która w całości potwierdza sygnalizowane od dłuższego już czasu trendy wskazujące na rosnące znaczenie technologii mobilnej w pozyskiwaniu informacji, wyłuskałem trzy ciekawe spostrzeżenia:

  1. W 2016 roku częściej do internetu zaglądaliśmy na urządzeniach mobilnych niż na komputerach. Różnica to 51,3 proc. do 48,7 proc. Oczywiście jest cały szereg badań, które wskazują jak niebywale szybko przesiadamy się z komputerów na urządzenia mobilne, ze szczególnie dynamicznie rosnącym wykorzystaniem telefonów do robienia zakupów.
  2. Na urządzeniach mobilnych generujemy już 5 petabajtów danych dziennie. Niecałe dziesięć lat temu petabajt danych wytwarzany był przez wszystkich klientów jednego operatora.
  3. Co sekundę w 2020 roku do sieci trafi niemal milion minut nagrań (filmów).

Jeśli do tego co wyżej dorzucimy kolejny wniosek (pokazujący co prawda preferencje zakupowe nabywców w okresie przedświątecznym minionego roku, ale wyraźnie wskazującym kierunek w którym zmierzamy): 80% kupujących przed zamówieniem analizuje informacje o produktach w sieci, by następnie kupić je w sklepach tradycyjnych (źródło: http://www.biznes.newseria.pl/komunikaty/handel/salesforce,b789093883), możemy otrzymać dość ciekawy zestaw zmiennych, które winny znaleźć się w równaniu na skuteczną dzisiaj sprzedaż.

Ponieważ jest to blog o sprzedaży po ludzku i bez nadęcia, to może warto pokusić się o kilka wskazówek sprzedażowo / przedsiębiorczo użytecznych, tytułem przeniesienia w/w wniosków na grunt codziennej pracy na rynku. I tak oto jeśli jesteś sprzedawcą i prowadzisz swój biznes warto, abyś miał świadomość, że:

1. Kwestia posiadana własnej strony internetowej jest bardziej niż oczywista. Zadbaj o to, aby ta strona była przyjazna i właściwie publikowana na urządzeniach mobilnych o różnych przekątnych ekranu i systemowych przeglądarkach zasobów www. Zlecając wykonanie serwisu pracuj z wykonawcą, który ma w tej materii umiejętności. Zabezpiecz się odpowiednimi zapisami w umowie  / zleceniu.

2. Twórz treść swojego serwisu w taki sposób, aby był atrakcyjny dla odbiorcy – dzięki temu będzie chętniej czytany i udostępniany dalej. Dbaj o emocje w przekazie – jeśli nagłówek newsa, to niech będzie intrygujący. Jeśli masz dużo pisać, to lepiej przygotuj video.

3. Pomyśl w jaki sposób możesz opowiedzieć o sobie i swoim biznesie za pomocą materiałów video – te dzisiaj obok muzyki są najczęściej otwierane za pomocą urządzeń mobilnych Twoich klientów.

4. Celuj z reklamą – ponieważ ruch w sieci jest ogromny, coraz trudniej i ciężej dotrzeć do potencjalnego klienta w szumie pozostałych przekazów. W takich okolicznościach szczególnie ważne jest właściwe dobieranie kanałów dotarcia oraz profesjonalnie świadczone usługi z zakresu reklamy w sieci oraz marketingu treści. Dzisiaj sztuką nie jest wydać dużo na generowanie ruchu w sieci w naszym kierunku, a zaprojektować działania tak aby na bieżąco monitorować ich skuteczność i w miarę możliwości sprawnie zmieniać strategie działania.

5. Zadbaj o swoją widoczność w sieci – generuj treści do internetu w formie obrazu, krótkich użytecznych tekstów oraz materiałów video. W miarę możliwości budżetowych wspieraj ich zasięg poprzez profesjonalne działania reklamowe (reklamy w: Google, You Tube, FaceBook, Instagram). Pamiętaj – im Ciebie więcej, tym większe szanse na spotkanie z potencjalnym klientem.

6. Organizuj przestrzeń informacyjną wokół siebie tak, aby klient mógł wirtualnie doświadczyć Twojego biznesu na swój ulubiony sposób. Pamiętaj – jedno pokolenie powoli schodzi z areny, podczas gdy to najmłodsze zaczyna wkraczać na rynek. Ci ludzie nie znoszą nudy, szukają emocji a wszystko co jest im potrzebne organizują sobie w, albo za pomocą sieci. Tu i teraz. Lepiej być dla kogoś, niż dla wszystkich ponieważ potrzeba wyrażania siebie i swojej odmienności nigdy nie była tak silna i tak mocno eksponowana (i łatwo) jak dzisiaj. W samej obsłudze klienta kluczowa staje się dzisiaj inteligencja emocjonalna (EQ), dzięki której sprzedawca poznaje klienta i tworzy przestrzeń do dialogu i współpracy na zasadach dopasowanych do preferencji każdej ze stron.

7. Zadbaj o to, aby Twoja oferta była dostępna w różnych kanałach – zarówno off-line, jak i on-line. Co ważniejsze, sprawdź czy przekaz we wszystkich miejscach jest spójny i jednakowy. Klient bardzo szybko Cię sprawdzi i lepiej, żeby nie poczuł się oszukany. Chcesz zdobyć zaufanie? Dbaj o swoją spójność.

8. Bądź przygotowany do obsługi klienta jak nigdy dotąd i ciągle ucz się swojej branży. Czas informacyjnej asymetrii na korzyść sprzedawcy nieodwracalnie minął. Dzisiaj Twój klient może być lepiej przygotowany do rozmowy niż ty. A nawet jeśli nie, nadrobi zaległości brylując po sieci swoim smartfonem w czasie kiedy Ty pójdziesz do drukarki po kartkę z ofertą.

9. Optymalizuj procedury i działaj sprawnie. Internet jest coraz szybszy i jeszcze bardziej stabilny niż dotychczas, co w pewnym sensie uzależnia użytkowników ;D

10. Jak nigdy dotąd dbaj o zadowolenie swojego klienta. Lepiej powiedz „NIE” i zostaw po sobie dobre wrażenie, niż naciągnij na „TAK” uruchamiając lawinę społecznościowo napędzanych negatywnych opinii na swój temat. Wg badań Global Service Customer Barometer z 2014 roku niezadowolony klient opowie o tym średnio ok 21 osobom, podczas gdy zadowolony podzieli się swoim entuzjazmem średnio z ok 8 osobami.

Kiedy myślę dzisiaj o sprzedaży i sukcesie aktywnych przedsiębiorców, mam w głowie metaforyczną monetę. Przy podrzuceniu z jednej strony wyrzuca szalone tempo zmian i nowych możliwości związanych z technologią mobilną oraz przetwarzaniem danych. Z drugiej aktualny potencjał i postawę względem tego sprzedawcy bądź przedsiębiorcy. Bez względu na to, na którą stronę upadnie jedna i druga ciągle mają się za plecami.

Niech Ci się zatem Nowocześnie sprzedaży!